Nežiaduce účinky liečby

Každý druh liečby so sebou prináša nielen pozitíva, ale aj negatíva. Lekár pacienta vždy vopred upozorní na možné nepríjemnosti spojené s konkrétnou liečbou.

Chirurgická liečba

Najčastejším vedľajším účinkom spojeným s operáciou je bolesť. Rany po samotnej operácii sa môžu hojiť aj niekoľko týždňov.

Chemoterapeutická liečba

Chemoterapia neničí len nádorové bunky, ale aj tie zdravé. No a s tým je spojené množstvo nežiaducich účinkov. Takmer všetky nepríjemnosti však vymiznú krátko po ukončení liečby. Rovnako treba povedať, že každý pacient reaguje na liečbu inak. V každom prípade by mal pacient o nežiaducich účinkoch hovoriť so svojim lekárom. Existujú totiž metódy, pomocou ktorých je možné ich zmierniť.

Nevoľnosť a zvracanie

Chemoterapia môže spôsobiť nevoľnosť a zvracanie, ale existujú lieky, ktoré pacientovi môžu pomôcť.

V tomto prípade platia základné pravidlá:

• Jesť často a malé porcie jedla.
  • Vyhýbať sa ťažkým a vyprážaným jedlám s množstvom tukov.
  • Dve hodiny po jedle neležať.

Vypadávanie vlasov

Vypadávanie vlasov môže nastať na všetkých častiach tela a môžu vypadať úplne alebo čiastočne.

Únava

Chemoterapia môže dočasne spôsobiť anémiu. Anemickí pacienti sa potom cítia slabí a unavení. Vždy, keď je to možné, oddychujte.

Infekcie

Chemoterapia môže znížiť množstvo bielych krviniek, pretože má vplyv na kostnú dreň. Keďže biele krvinky pomáhajú telu bojovať s infekciami, ich nedostatok môže spôsobiť náchylnosť na rôzne infekčné ochorenia.

Krvácanie

Chemoterapia má veľký vplyv aj na zdravé krvné doštičky a zrážanlivosť krvi. Pacienti s rakovinou pľúc liečení chemoterapiou môžu mať sklon k tvorbe modrín alebo krvácaniu.

Vredy v ústach

Vredy v ústach sú bolestivé a pacient má problém prijímať potravu. Preto môže niekedy prijímať len tekutú stravu.

Hnačky

Chemoterapia postihuje aj bunky tráviaceho traktu. Existujú však lieky, ktoré tieto nežiaduce účinky pomôžu zmierniť.

Strata chuti do jedla

Rádioterapia

Najčastejším vedľajším účinkom ožarovania je únava. Pacient by teda mal v čo najväčšej miere oddychovať. Rádioterapia vedie aj k strate chuti do jedla a spôsobuje kožné problémy. V mieste ožarovania može byť pokožka suchá, podráždená a citlivá.