Príznaky ochorenia

Príznaky rakoviny pľúc sú rôzne a ich výskyt závisí od veľkosti nádoru, ako aj od jeho lokalizácie. Varovné príznaky rakoviny pľúc však nie sú vždy prítomné, poprípade si ich človek často spája napríklad so zápalom priedušiek.

Existuje niekoľko typov príznakov:

Neprítomnosť príznakov

Až 25 % pacientov s rakovinou pľúc nemá žiadne príznaky tohto ochorenia. O tom, že majú pľúcny nádor, sa zväčša dozvedia po rutinnom röntgenovom snímku hrudníka, alebo po CT vyšetrení.

Symptómy súvisiace s rakovinou

Postupný rast nádorového tkaniva ovplyvňuje dýchanie, čo vedie k takým príznakom ako je dýchavičnosť, bolesť na hrudníku alebo vykašliavanie krvi. Pacient má zväčša opakované zápaly pľúc, na ktoré nezaberajú antibiotiká.

Symptómy vzťahujúce sa k metastázovaniu

Ak sa rakovina rozšírila smerom do iných častí organizmu, spôsobí tam obtiaže súvisiace s lokalizáciou a poškodením. Metastázovanie do kostí môže vyvolať neznesiteľnú bolesť; metastázovanie do mozgu môže spôsobovať celý rad neurologických príznakov ako rozmazané videnie, bolesti hlavy, kŕče alebo príznaky mozgovej príhody – slabosť, strata citlivosti v určitých častiach tela.

Paraneoplastické príznaky

Vznik týchto príznakov súvisí s abnormálnou produkciou niektorých biologicky aktívnych látok alebo hormónov nádorovými bunkami. Patria medzi ne: zvýšená telesná teplota, anémia, svrbenie kože alebo vyrážka, rôzne prejavy hormonálnej nerovnováhy.

Nešpecifické príznaky

Medzi nešpecifické príznaky, ktoré sa objavujú u mnohých druhov rakoviny, vrátane rakoviny pľúc, patria: strata hmotnosti, slabosť, bolesť hlavy, únava, zmeny nálad a depresie.