Komplikácie ochorenia

Bolesť

Bolesť je bežnou a veľmi nepríjemnou súčasťou života onkologických pacientov. Väčšinou sa objaví vtedy, keď nádor začne tlačiť na okolité tkanivá a nervové zakončenia. Nebojte sa hovoriť o tomto probléme so svojím lekárom. Čím viac informácií lekárovi o bolesti poskytnete, tým lepšie vám dokáže pomôcť.

Lekár sa vás určite opýta:

• o aký typ bolesti ide?
  • kde je lokalizovaná?
  • aká je intenzívna?

Analgetiká (lieky proti bolesti)

Dokážu liečiť mnoho druhov a rôznu intenzitu bolesti. Podľa smerníc Svetovej zdravotníckej organizácie môžu onkologickí pacienti užívať lieky proti bolesti v takej miere, v akej je to potrebné. Intenzívna a dlhotrvajúca bolesť by totiž mohla následne spôsobiť nespavosť či depresie.

Lekár má k dispozícii množstvo liekov proti bolesti a v prípade, že vám predpíše niektorý z nich, zväčša začína na nižších dávkach. O prípadnom užívaní voľnopredajných liekov informujte lekára.

Iné spôsoby tlmenia bolesti

• nervová blokáda
  • akupunktúra
  • transkutánna elektrická nervová stimulácia (TENS)
  • relaxácia

Dýchavičnosť

S dýchavičnosťou ako komplikáciou rakoviny pľúc sa v priebehu ochorenia stretáva 25-60 % pacientov. Problém s dýchaním zväčša spôsobí rastúci nádor, ktorý utláča priedušky. Dýchavičnosť môže spôsobiť aj takzvaná pleurálna tekutina - výpotok. Ide o tekutinu v okolí pľúc, ktorej zväčšený objem začne tlačiť na pľúca, čím sa zmenší ich objem.

Zachovajte pokoj

Je známe, že strach a úzkosť sťažujú dýchanie. Práve preto sa uvoľnite a snažte sa zostať pokojný. Keď sa dostaví problém s dýchaním, začnite sa venovať činnosti, ktorá vás upokojuje. Pustite si obľúbenú hudbu, meditujte.

Nájdite si vhodnú polohu pre dýchanie

Ak máte pocit skráteného dychu, predkloňte sa dopredu.

Spite vo vyvýšenej polohe

Najlepšie pod 45-stupňovým uhlom.

Noste pohodlné oblečenie

Hlavne v oblasti hrudníka.

Sústreďte sa na dýchanie

Sústreďte sa na každé nadýchnutie. Predstavujete si, ako sa vaše pľúca rozťahujú a ako do nich preniká vzduch. Pokúste sa nemyslieť na to, že do pľúc preniká málo vzduchu.

Šetrite dychom

Ak sa u vás objavia komplikácie s dýchaním, doprajte si v ten deň oddych. Dýchavičnosť totiž môže človeka poriadne vyčerpať. Nebojte sa okolie požiadať o pomoc.

Vyhýbajte sa prehriatym miestnostiam

V chladnejších priestoroch sa človeku dýcha oveľa ľahšie.

Doprajte si čerstvý vzduch

Sadnite si k oknu, alebo na lavičku v parku.