Rakovina a partnerský život

Rakovina partnerov niekedy zblíži, inokedy vzťah rozbije. Všetko závisí od toho, aká bola kvalita ich spolužitia pred ochorením. Všetko v partnerskom spolužití sa totiž v okamihu zmení. Choroba zasiahne do bežného fungovania rodiny a odrazu je všetko inak. Minimálne počas trvania liečby preberá na seba zdravý partner väčšinu povinností – chodí do práce, stará sa o domácnosť, deti, ako aj o chorého partnera. Keďže muži a ženy sú veľmi odlišné bytosti, zväčša odlišne reagujú aj na chorého partnera.

Muži - niekedy sa cítia bezradní, nevedia, ako partnerke pomôcť, a tak unikajú do práce, nehovoria o problémoch. Žena tak zostáva sama a cíti sa opustená. Pritom pre partnerku je prítomnosť milovanej osoby priam nevyhnutná.

Ženy - s ich opatrovateľským syndrómom zas majú tendenciu starať sa o chorého partnera až príliš prehnane. Muž si pritom môže o to viac uvedomovať svoju zlú situáciu a cítiť sa na príťaž.

Dôležité je dať chorému partnerovi to, čo potrebuje. Preto sa vždy o problémoch rozprávajte. Pozor - práve v tomto období môžu na povrch vyplávať problémy, ktoré partneri za normálnych okolností pred vypuknutím choroby odsúvali nabok alebo ignorovali. Paradoxom však je, že pokiaľ je pacient chorý, partner pri ňom zvyčajne stojí. Problémy sa zvyknú objaviť až po ukončení liečby. Z pohľadu odborníkov ide o najnáročnejšie obdobie vo vzťahu. Je to aj etapa, ktorá je najčastejšie zodpovedná za rozchod partnerských dvojíc. Zdravý partner totiž od bývalého onkologického pacienta očakáva, že sa opäť zaradí do normálneho života a všetko bude tak ako predtým. Pacient však potrebuje istý čas na to, aby sa plne zotavil ako po psychickej, tak aj fyzickej stránke. Samozrejme, sú aj páry, ktorých život ohrozujúca situácia ochorenia primkla ešte bližšie k sebe a stala sa v tomto zmysle pre vzťah darom.

Čo vám pomôže utužiť partnerský vzťah počas ochorenia a liečby

• Hovorte spolu
  • Nevzdávajte sa telesnej intimity
  • Dajte voľný priechod emóciám
  • Myslite na to, že každý sme iný a teda každý zvláda problémové situácia inak
  • Nemajte veľké očakávania a nároky
  • Nedovoľte, aby vás premohol pocit viny

Rakovina a intímny život

Onkologické ochorenia, ako aj ich liečba môžu ovplyvniť aj intímny život partnerov. Strach z ochorenia či vedľajšie účinky liečby môžu u niektorých pacientov na istý čas potlačiť chuť na intimitu. Niekedy nestratia len záujem o sex, ale aj o akýkoľvek iný fyzický kontakt.

Mnohí sa totiž cítia menejcenní a často ich trápia:

• zmeny vo fyzickom vzhľade,
  • únava,
  • hormonálne zmeny,
  • strach o zdravie, rodinu, financie, vedľajšie účinky liečby.

Všetci máme v živote chvíle, keď sa necítime príťažliví, keď si nie sme istí sami sebou a keď máme problém komunikovať s ľuďmi vo svojom okolí. No keď si tento problém uvedomíte, môžete to zmeniť. Dôležité je komunikovať s partnerom.

Rakovina a ženy

Niektoré druhy terapie môžu spôsobiť predčasnú menopauzu - napríklad chirurgické odstránenie vaječníkov, ožarovanie panvy, hormonálna terapia a chemoterapia. Môže ísť o fyzicky ako aj emocionálne zdrvujúci pocit. Takýto náhly nástup menopauzy má totiž vážnejšie príznaky ako prirodzená menopauza. Ide však len o dočasné problémy, ktoré časom pominú. Najhoršie ženy vnímajú svoju neplodnosť. Tú mnohé prežívajú dramaticky i napriek tomu, že niektoré pacientky už deti majú.

Príznaky predčasnej menopauzy môže pacientkam pomôcť zmierniť hormonálna substitučná terapia (HRT).

Príznaky menopauzy u onkologických pacientok:

• vaginálna suchosť,
  • návaly horúčavy a potenie,
  • depresie,
  • strata sebadôvery a sebaúcty,
  • únava,
  • rednutie kostí.

Rakovina a muži

Mužom s rakovinou pľúc spôsobuje najväčšie problémy chemoterapia a rádioterapia.

Rádioterapia totiž môže spôsobiť

• problémy s erekciou,
  • bolestivú ejakuláciu,
  • znížený záujem o sex.

Tak ako v prípade žien, aj u mužov je dôležité komunikovať s partnerom o vzniknutých problémoch. Práve citlivý prístup partnera môže pacientovi pomôcť tieto nepríjemné chvíle prekonať.