Odpovedajúci lekár

sv. Svorada Zobor, n.o. Nitra

Poradňa lekára

Neviem ako sa rozhodnúť

Dobrý deň, veľmi súrne potrebujem radu lekára. Manžel má od októbra 2011 diagnostikovanú rakovinu pľúc v štvrtom štádiu s metastázami v pečeni, a v podpazuší. V Prešove urobili základnú diagnostiku, ktorá určila nemalobunkový karcinóm pľúc s metastázami ako vyššie uvedené. Na bližšiu špecifíkáciu nádoru bol v ústave v Hágoch, bližšie sa im však nádor nepodarilo špecifikovať, nakoľko ani pri punkcii pľúc nenašli žiadne rakovinové bunky. V januári 2012 nastúpil v Prešove na onko oddelení chemoterapiu pacletaxolom. Po 8. cykloch chemoterapie, boli výsledky veľmi pekné, pľúca sa takmer zregenerovali, a v pečeni sa metastázi zmenšili, ale dostal epileptický záchvat, pi vyšetrení ktorého zistili, že nádor sa v roztrúsenej forme nachádza aj v hlave. Podstúpil 10 ožarovaní hlavy a následne mu bola nasadená biologická liečba tarcevou. Pri následnom vyšetrení zistené, že terén v hlave nevykazuje žiadne nálezy, ani metastázy, pľúca sú taktiež bez akého koľvek progresu choroby, ale pracujú metastázy v pečeni a podpazuší. Pritom ešte stále nie je zistený presný typ nádoru. Opakované vyšetrenie pľúc neprinieslo žiadne výsledky. Momentálne je manžel hospitalizovaný. Po vysadení lieku Tarceva, do týždňa začal strácať silu v nohách a objavili sa silné bolesti kĺbov a krížov. Vyšetrenie kostí a dolnej časti tela však poukázalo len na koksatrózu. Je však zrejme že táto také silné bolesti asi nespôsobuje. Momentálne je manžel v nemocnici na onko oddelení a berie pomerne silné dávky liekov na bolesť. Pani primárka chce začať ďalšiu líniu chemoterapie. Dnes sa manžela pýtali, či by súhlasil s punkciou uzliny, resp nádoru v podpazuší, ktorý sa v poslednom období zväčšil. Cieľom je určiť presný typ nádoru. Samozrejme, že keďže je pod vplyvom liekov veľmi ťažko sa mu uvažuje a radil sa so mnou. Ja tiež neviem, či riziko je adekvátne. Prosím poraďte. S úctou Liesenerová
Otázku pridal(a): Liesnerova, dňa 28.06.2013 o 14:21.
Manžel dostal presne stanovenú liečbu podĺa smerníc pre liečbu nemalobunkového karcinómu pľúc,IV.štádia- aj keď sa nepodarilo dosial stanoviť bližšie či sa jedná o epidermoidný alebo adenokarcinóm. Zaujímavé by bolo zisťiť imunohistochémiu a či mal geneticky vyšetrenú vzorku z biopsie na EGFR mutáciu alebo ALK. Biopsia z lymfatickej uzliny môže byť užitočná k bližšej špecifikácii nádoru. Píšete , že manžel má bolesti v kostiach neuvádzate či mal robenú gamagrafiu skeletu a tá bola bez metastáz , alebo mal len klasický RTG snímok lokalít kde je bolesť. Ak by sa potvrdili metastázy v kostiach je ešte možné bolesti zmierniť paliatívnou rádioterapiu miest kde je bolesť intenzívna , efekt rádioterapie nastúpi tak do 2-3 týždňov. Vzhľadom na progresiu ochorenia je plánovaná u pacienta ďalšia línia chemoterapie.Rozhodnutie o ďalšej liečbe závisí od výkonnostného stavu pacienta , laboratórnych parametrov , ktoré najlepšie posúdi lekár u ktorého sa manžel lieči a ktorý pozná jeho nálezy. S pozdravom Dr. Doláková, Dr. Krošlák
Odpoveď pridná dňa 28.06.2013 o 14:21.